Velkaan
perustuvassa rahajärjestelmässä rahan arvo perustuu velkaan, mutta
mitä on itse velka? Jos velka olisi tunnetila, olisi se mitä
luultavimmin negatiivinen. Velka synnyttää takaisinmaksun
velvoitteen, jonka täyttämättä jättäminen aiheuttaa
velalliselle oikeudellisen vastuun. Toisin sanoen velka on aina pakko
maksaa takaisin rangaistuksen uhalla. Yhteiskunnan perustasolla velka
maksetaan pois työnteon kautta.
Jos siis
tahdomme, että yhteiskunnassa on rahaa, täytyy ihmisten myös ottaa
velkaa ja tehdä työtä. Jos ihmisellä on velkaa mutta hän ei tee
työtä, ei hän pysty suoriutumaan veloistaan ja joutuu vastaamaan
siitä oikeudessa. Rangaistuksen uhka aiheuttaa pelkoa. Tällä
tavoin raha, joka on siis velkaa, tulee kiinteästi sidotuksi
työntekoon, pakkoon ja pelkoon.
Työpakko
pistää rahan liikkeelle ja rahan liike liikuttaa yhteiskuntaa.
Yhteiskunta vailla kokonaisvaltaista älykästä resurssienhallintaa
johtaa paitsi lisääntyneisiin ympäristöongelmiin myös uusiin
yhteiskunnallisiin ongelmiin. Ongelmat kierrätetään takaisin
yhteiskunnan käyttövoimaksi, ja niin negatiivisen energian varaan
rakentunut yhteiskunta pyörittää itseään. Se löytää oman
olemassaolonsa oikeutuksen oman olemassaolonsa seurauksista –
älyllisesti epärehellisistä kehäpäätelmistä. Sama logiikka
toistuu läpi yhteiskunnan kaikilla tasoilla monissa eri muodoissa.
Ihmisten
negatiivisen energian käyttövoimakseen muuntava järjestelmä pitää
yhteiskunnassa yllä jatkuvaa negatiivista jännitettä, mikä tekee
yhteiskunnallisen ilmaston toisinaan hyvin epävakaaksi. Siksi
niukkuutta polttoaineenaan käyttävä yhteiskunta vaatii samalla
myös poliisin ja armeijan läsnäoloa. Myös oikeuslaitos,
rangaistuslaitos ja lukemattomat muut hierarkkisesti rakentuneet
yhteiskunnalliset instituutiot ovat erottamaton osa negatiivista
energiaa käyttövoimanaan käyttävää
yhteiskuntaa.
yhteiskuntaa.
Niukkuuteen
ja kilpailuun perustuvaa yhteiskuntajärjestelmää puolustetaan
usein luonnollisena muun muassa siitä syystä, että myös eläimet
elävät luonnossa jatkuvan niukkuuden ja kilpailun tilassa ja ovat
siksi alituisessa eloonjäämiskamppailussa keskenään. Niukkuus
todellakin synnyttää ihmisten ja eläinten keskuuteen taistelun
resursseista, ruuasta ja elinalueesta. Samalla tavoin kuin niukkuuden
loukkuun ajettu eläin myös niukkuuden uhkan eteen joutunut ihminen
on valmis hyvinkin radikaaleihin tekoihin pysyäkseen hengissä.
Mutta siinä missä koskemattomassa luonnossa elävien eläinten
kokema niukkuus on luonnollista, on ihmisten kokema niukkuus
nykyteknologian maailmassa täysin keinotekoista. Kuinka oikeutettua
on ylläpitää yhteiskunnissa keinotekoisesti aiheutettua niukkuutta
ja siitä seuraavaa eloonjäämistaistelua runsauden mahdollistavan
tieteen ja teknologian aikakaudella?
Se, että niukkuus aiheutetaan keinotekoisesti – että ihmisten keskuuteen synnytetään tarkoituksellisesti, joskin hyvin pitkälti tiedostamattomasti, keinotekoinen eloonjäämiskamppailu sillä seurauksella, että kymmenet tuhannet ihmiset kuolevat päivittäin nälkään tai aliravitsemuksesta johtuviin sairauksiin, ja että he niukkuuden pakottamina joutuvat varastamaan toisilta tai myymään itseään vain pysytelläkseen hengissä – se on pelkästään primitiivistä ja brutaalia. Asiat voitaisiin hoitaa myös toisin, mutta niin kauan kuin kieltäydymme tunkeutumasta ongelman ytimeen ja kyseenalaistamasta järjestelmää ja sen ylläpitämiä mekanismeja perusteita myöten, kaikki ratkaisuehdotukset tulevat osoittautumaan yksi toisensa jälkeen vain tilapäisiksi. Ongelma on pohjimmiltaan niukkuuden ja niukkuudesta kumpuavan negatiivisen energian varaan rakentuneessa järjestelmässä itsessään.
Järjestelmä nykymuodossaan ei hyödytä ketään, ei edes vallassa olevaa eliittiä, vaikka se virheellisesti saattaa niin uskoakin. Myös valtaeliitin jäsenet ovat tietämättään saman järjestelmän uhreja. Niin kauan kuin kaduilla kulkee sairaan järjestelmän alistamia ja nöyryyttämiä ihmisiä, ei kukaan ole turvassa – ei edes valtaeliitti itse.